تبليغات محيطي يكي از قدرتمندترين و در عين حال قديميترين روشهاي تبليغاتي و از گروه تبليغات سنتي است. زيرا تبليغات محيطي از عناصر فيزيكي براي جلب توجه بينندگان استفاده ميكند. بيلبوردهاي تبليغاتي، تابلوهاي تبليغاتي، ايستگاههاي اتوبوس و … جزو تبليغات محيطي هستند. از آنجايي كه اين تبليغات در محلهاي پرتردد و شلوغ نصب ميشود بينندگان حق انتخابي ندارند و قطعا با آن مواجه خواهند شد.
بنابراين تبليغات محيطي جذاب ميتواند توجه بييندگان را بيشتر جلب كند. از اين رو طراحي نقش به سزايي در موفقيت تبليغات محيطي خواهد داشت. يك طراحي خلاقانه منجر به ايجاد يك تبليغات محيطي جذاب شده و مخاطبان را درگير خود ميكند. البته لازم به ذكر است كه تبليغات محيطي نيز مانند هر روش ديگري مزايا و معايبي دارد كه در ادامه به بررسي اين عوامل ميپردازيم.
مزاياي تبليغات محيطي چيست ؟
به كمك تبليغات محيطي جذاب ميتوانيد به راحتي برند و محصولات خود را به مخاطبان معرفي كنيد. با افزايش ميزان مواجهه با اين تبليغات فروش كالا نيز افزايش مييابد. زيرا تبليغات محيطي هدفمند با تاثيرگذاري بر روي تصميمگيري احساسي مشتريان، آنها را ترغيب به خريد ميكند. بنابراين ميتوان گفت هر چه تبليغات محيطي جذابتر و خلاقانهتر طراحي شود امكان افزايش فروش محصول مورد نظر نيز بيشتر ميشود.
معايب تبليغات محيطي چيست ؟
براي موفقيت در حوزه تبليغات محيطي بايد زير ساختهاي مناسب آن وجود داشته باشد. زيرا در غير اين صورت اثر معكوسي خواهد داشت. بالا بودن قيمت و محدوديت اجراي آن نيز از ديگر معايب اين روش تبليغات است.
نمونههايي از تبليغات محيطي جذاب
در سال ۲۰۰۸ شكلات كيت كت ايدهي خلاقانهاي براي تبليغات محيطي خود اجرا كرد. براي اين منظور نيز نيمكتهايي را به شكل اين شكلات محبوب تهيه كرده و معابر عمومي قرار داد. بر روي اين نيمكتها علاوه بر اسم برند شكلات، شامل شعار تبليغاتي اين برند معروف نيز بود. اجراي چنين ايدههاي خلاقانهاي باعث ميشود توجه مردم به سمت اين نيمكتها جلب شده و در طولاني مدت سبب ماندگاري نام برند در ذهن مشتري ميشود.
شركت IBM در سال ۲۰۱۳ ايدهي خلاقانهاي را در زمينهي تبليغات محيطي اجرا كرد. هدف اين طرح اجراي ايدههاي هوشمندي براي ايجاد شهر هوشمند بود. زيرا مردمي كه در شهرهاي بزرگ و شلوغ زندگي ميكنند با مشكلات متعددي رو به رو هستند. كه نبود نيمكت يا جايي براي نشستن در سطح شهر و نبود سراشيبي در پلههاي پيادهرو تنها يكي از اين مشكلات است. اجراي اين ايده موفق شد كه برخي از مشكلات مردمي را كه از معابر عبور ميكنند از ميان بردارد.
همانگونه كه قبلا نيز ذكر شد تبليغات محيطي جذاب ميتواند تاثير به سزايي در تغيير الگوي مصرف مخاطبان داشته باشد. آنچه كه در تصوير زير ميبينيد ايدهي خلاقانهاي از تبليغات محيطي براي هشدار دادن به مردم در مورد مضرات مصرف سيگار است. براي اين منظور سطل زبالهاي به شكل چشم طراحي شده است كه نشان ميدهد مصرف سيگار باعث تقليل بينايي ميشود.
در شكل زير تبليغات خلاقانه شركت توليد كننده رنگ coops paint را ميبينيد. اين تبليغات محيطي به گونهاي طراحي شده است كه گويي رنگ از بالاي ساختمان به سمت پايين سرازير شده است. مطمئنا اين نوع تبليغات سبب جلب توجه مخاطب ميشود. همين جلب توجه نيز سبب ميشود كه نام اين برند به عنوان اولين برند رنگ به ذهن مخاطبان برسد.
استفاده از تبليغات محيطي جذاب ميتواند تاثير به سزايي بر ذهن مخاطب داشته باشد. در شكل زير تبليغات محيطي يك شركت تناسب اندام را ميبينيد. اين بيلبورد به صورت الاكلنگي طراحي شده است و منتقل كننده اين پيام است كه اين يك طرفه بودن از سنگيني وزن مرد موجود در تصوير بيلبورد ناشي ميشود. همين خلاقيت بصري سبب ميشود كه مخاطب در صورت مواجهه با آن جزئيات مربوط به اين تبليغات را نيز مطالعه كند.
تبليغات خلاقانه شركت اسباببازي Hot Wheels بر روي پل هوايي عابر پياده به گونهاي طراحي شده است كه كودكي در حال نظاره خياباني است كه ماشينها در حال عبور از آن هستند. اين تبليغات خلاقانه ميتواند ذهن مخاطبان را تحت تاثير قرار دهد.